Shopping cart Close cart
| SEK SEK EUR EUR |
| Discount | - EUR | - SEK |
| Sum | EUR | SEK |
| Shipping | EUR | SEK |
| Vat | EUR | SEK |
| Total | EUR | SEK |
När vi tar järnvägen förutsätter vi att resan blir bekväm och att vi kommer fram enligt tidtabell, och så ska det naturligtvis vara. Kommittén skapar förutsättningar för säkra tågresor genom att arbeta fram standarder för bland annat räls och hjul som är viktiga delar för samspelet mellan vagn och järnvägsspår. EU-kommissionen har genom sitt mandat M/486 "Mandate for programming and standardization addressed to the European standardization bodies in the field of urban rail" gett de europeiska standardiseringsorganisationerna i uppdrag att arbeta fram standarder inom järnvägsspår. SIS Tekniska kommitté 254 Järnvägar slogs ihop med Tekniska kommitté 583 Spårväg under 2018.
Standarderna syftar till att tågen lätt ska kunna åka över landsgränserna i Europa utan tekniska eller byråkratiska hinder. Arbetet resulterar i standarder som gör det möjligt för tågtillverkare, tågoperatörer och spårhållare att komma överens om tekniska krav på mekaniska komponenter i lok och vagnar liksom även järnvägsspår.
Standarderna gäller mekaniska produkter på lok och vagn som till exempel bromsar och boggies liksom även järnvägsspår. Till det kommer standarder för olika funktioner på tåg så som brandsäkerhet, buller, komfort och att funktionshindrade ska kunna resa bekvämt. Kommittén arbetar även med hjul till godsvagnar, spårläge och vinterförhållanden samt arbetsfordon på spår. Tidigare kommittéarbete har resulterat i standarder för aerodynamik, slipers, spårväxlar, koppel med mera.
Martin Schilke som är vice ordförande för SIS kommittee Järnväg, tunnelbana och spårväg och teknologidoktor på Trafikverket har tagit sig tid för att prata om framtiden jänväg, tunnelbana och spårväg.
Martin Schilke är vice ordförande för SIS kommitté Järnväg, tunnelbana och spårväg och teknologidoktor på Trafikverket. Kommittén skapar förutsättningar för säkra tågresor genom att arbeta fram standarder för bland annat räls och hjul som är viktiga delar för samspelet mellan vagn och järnvägsspår.
Varför är arbetet i SIS/TK 254 Järnväg, tunnelbana och spårväg viktigt?
Främst två anledningar:
Är det något särskilt spännande som ni arbetar med just nu?
Väldigt spännande inom standardiseringen är arbetet med digitala automatkoppel för godstrafik. Dessa skulle medföra en enorm effektivisering på godssidan.
Om man vill delta i arbetet vad ska man göra då?
Alla som vill engagera sig i vårt arbete är välkomna att delta. Vi nås via sis.se TK 254. För tillfället söker vi framför allt ytterligare fordonsrelaterad kompetens och kompetens inom spårvagn och tunnelbana. Standardiseringen inom SIS/TK 254 ska främja utvecklingen inom områden som teknik, system, säkerhet och miljö för järnvägar.
Gå in och läs projektbladet för SIS/TK 254 där vi berättar om fördelarna med att vara med i kommittén
Klicka här för att komma till SIS Dokuments, kommitténs digitala arbetsyta.
If you have questions or want to know more about the SIS standardization activities? Please contact us.
Anas Mohsen
Project manager
anas.mohsen@sis.se
Nilla Persson
Vice project manager
nilla.persson@sis.se
Ulrika Axmark
Project coordinator
ulrika.axmark@sis.se
Martin Schilke
Chairman
Trafikverket Region Väst