Pressmeddelande · 2024-10-10

FN-organisation ger bidrag till det svenskledda arbetet för en global standard för mensprodukter

På svenskt initiativ utvecklas världens första globala standard för mensprodukter, ett arbete som väckt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Nu har Svenska institutet för standarder, SIS, fått över 2,5 miljoner kronor av The Sanitation and Hygiene Fund, SHF, bland annat för att fler låg- och medelinkomstländer ska kunna delta i utvecklingen av standarden.

SIS_Pressmeddelande_SHF_900x600.png

– Det här är en mycket viktig fråga globalt och vi är väldigt tacksamma för bidraget från SHF. Det möjliggör för fler länder där behoven är som störst att delta i utvecklingen av standarden och göra skillnad för flickor och kvinnor över hela världen, säger Annika Andreasen, vd Svenska institutet för standarder.

Menstruell hälsa handlar bland annat om att ha tillgång till säkra mensskydd, toaletter och rent vatten. Om kvinnor och flickor inte har möjlighet att hantera sin menstruation på ett bra sätt kan det bidra till svårigheter att delta i samhället på lika villkor. Mensprodukter saknas i stor utsträckning för kvinnor och flickor i många låg- och medelinkomstländer och det minskar möjligheten att arbeta och gå i skolan.

För kondomer och spiraler finns det sedan länge globala standarder för kvalitet och säkerhet, men inte för mensprodukter, trots att cirka 1,8 miljarder av världens flickor och kvinnor menstruerar varje månad. På svenskt initiativ tas en global standard fram som kommer att innebära tydliga säkerhetskrav och jämförbara testmetoder i tillverkningen. Standarden blir även viktig för de tillverkande företagen, eftersom den gynnar handel mellan länder, och bland annat syftar till att förenkla vid upphandling samt export och import.

Arbetet med att ta fram den första globala standarden för mensprodukter har väckt uppmärksamhet och engagemang. Nyligen bidrog Bill & Melinda Gates Foundation med över 8 miljoner kronor för att bland annat minska hinder för låg- och medelinkomstländer att delta i standardiseringsarbetet. Bidraget från FN-organisationen The Sanitation and Hygiene Fund innebär att det blir möjligt att stärka deltagandet från låg- och medelinkomstländer ytterligare.

Standarden, som ska vara klar senast 2027, tas fram inom den internationella kommittén ISO/TC 338, Menstrual products, som leds av Sverige. Hittills har drygt 40 länder anslutit sig till projektet.

Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.