Den människocentrerade organisationen - Syfte och allmänna principer (ISO 27500:2016)
Status:
Gällande
Köp denna standard
StandardSvensk standard
·
SS-EN ISO 27500:2017
Den människocentrerade organisationen - Syfte och allmänna principer (ISO 27500:2016)
Prenumerera på standarder med tjänst SIS Abonnemang. Genom att prenumerera får du effektiv åtkomst till gällande standarder och säkerställer att ditt företag alltid har tillgång till senaste utgåvan.
Läs mer om SIS Abonnemang
Denna standard är avsedd för styrelseledamöter och beslutsfattare i alla typer av organisationer (både stora och små) i de privata, offentliga och icke vinstdrivande sektorerna.
Standarden beskriver den värdegrund som gör en organisation människocentrerad och de viktiga fördelarna som därmed kan uppnås i verksamheten. Värdegrunden består av sju principer som utmärker en människocentrerad organisation:
dra fördel av individuella skillnader som en organisationsstyrka;
göra användbarhet och tillgänglighet till strategiska verksamhetsmål;
anta en helhetssyn på system;
säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande är prioriteringar inom verksamheten;
värdesätta personal och skapa en meningsfull arbetsmiljö;
vara öppen och trovärdig;
agera på ett socialt ansvarsfullt sätt.
Standarden anger de viktigaste kriterierna som visar att varje princip har uppfyllts.
Med en människocentrerad värdegrund nås flera fördelar för verksamheten t.ex
produkter och tjänster som är lättare att förstå och lära sig att använda, vilket ökar förståelsen och minskar supportkostnaderna;
minskad risk för inköp/utveckling av produkter och tjänster med låg användarkvalitet och de finansiella konsekvenser som detta för med sig;
större lyhördhet för kunder och marknaden.
Standarden förklarar också de risker som är förknippade med en organisation som inte är människocentrerad.
Denna standard är inte en ledningssystemstandard. Den är inte avsedd eller lämplig för certifiering eller användning i föreskrifter eller avtal.
Standarden hör samman med andra standarddokument om människocentrering såsom ISO 9241-210, ISO 9241-220 och SIS/TS 904501.
Omfattning
Denna internationella standard är avsedd för styrelseledamöter och beslutsfattare i alla typer av organisationer, både stora och små, i de privata, offentliga och icke vinstdrivande sektorerna.
Den beskriver värden och övertygelser som gör en organisation människocentrerad, de viktiga verksamhetsfördelarna som kan uppnås och förklarar riskerna för en organisation som inte är människocentrerad.
Den ger rekommendationer för de policyer som styrelseledamöter behöver införa för att uppnå detta.
Den anger överordnade människocentrerade principer för styrelseledamöter att stödja för att optimera prestanda, minimera risker för organisationer och individer, maximera välbefinnande i deras organisation och förbättra deras relationer med kunderna.
Vikten av att organisationens policy riktar in sig på det människocentrerade betonas.
Denna internationella standard är inte en ledningssystemstandard.
Den är inte avsedd eller lämplig för certifiering eller användning i föreskrifter eller avtal.
Denna internationella standard är inte avsedd att förhindra utvecklingen av nationella standarder som är mer specifika eller krävande
Den människocentrerade organisationen - Syfte och allmänna principer (ISO 27500:2016)
Prenumerera på standarder med tjänst SIS Abonnemang. Genom att prenumerera får du effektiv åtkomst till gällande standarder och säkerställer att ditt företag alltid har tillgång till senaste utgåvan.
Läs mer om SIS Abonnemang