Nyhet · 2023-11-16

Nytt standardiseringsarbete för Unique Media Identifier (UMId)

Under 2024 kommer workshops att arrangeras för att standardisera Unique Media Identifier (UMId) för distributionskanaler och varumärken. Syftet är att kunna identifiera och märka medieinnehåll på ett enhetligt sätt.

Projektet leds av det tyska standardiseringsinstitutet DIN och målgruppen inkluderar både privat och offentlig sektor där exempelvis medieföretag, plattformsoperatörer, annonsörer, myndigheter och akademi.

Målet är att förbättra integriteten och trovärdigheten av medieinnehåll som indexeras och rekommenderas av onlineplattformar, såsom sökmotorer, streamingtjänster och sociala medier.

Genom att använda en unik identifierare för distributionskanaler och varumärken ska det bli lättare att spåra, verifiera och jämföra medieinnehåll på nätet.

Projektet planeras att resultera i ett International Workshop Agreement (IWA 44), vilket kan likställas med ett förstadium till standard.

Den första internationella workshopen för projektet äger rum den 21 februari 2024, och ytterligare sessioner är planerade till 24 april, 7 juli och 20 november 2024.

Du kan läsa mer om projektet och hur du kan delta i workshopen här >


Kontakt

Vill du veta mer om förslaget eller anmäla ditt intresse? Kontakta Fredrik Stenberg, projektledare på SIS. 

Fredrik Stenberg,
fredrik.stenberg@sis.se
08-5555 23 04

Nya standardiseringsområden

Här samlar vi information om förslag på nya standardiseringsområden på europeisk (CEN) och internationell (ISO) nivå där du kan engagera dig direkt eller anmäla ditt intresse via SIS.